luni, 27 mai 2013

+ Iona de Marin Sorescu


Fragment: Prefetele scrise de autorii însisi nu-si au rostul decât în masura în care vin cu niste precizari de ordin documentar. Altfel, sa încerci sa spui – e prea lung. Si poate ca ai si uitat.Prefetele scrise de autorii însisi nu-si au rostul decât în masura în care vin cu niste precizari de ordin documentar. Altfel, sa încerci sa spui – e prea lung. Si poate ca ai si uitat. Creatia e o bâlbâiala în fata lui Dumnezeu. Dupa ce a creat lumea în sase zile, el s-a simtit atât de epuizat încât n-a mai putut misca un deget. A mai aparut oare ceva nou de atunci? Iata un exemplu de epuizare divina. Recitesc dupa câtiva ani Iona, cu ochi rece, strain, si ma întreb: oare unde ramasesem? Iona, proorocul care a fugit din fata Cuvântului, a încaput în burta chitului. Ca o scrisoare, în cutia postala. Am gasit, poate din greteala scrisoarea. Am citit-o cutremurat si mi s-a parut c-o înteleg. Am încercat s-o transcriu. Asta a fost tot.  Dupa aceea am vrut sa-l uit pe Iona. Ce s-a ales din mândra cetate Ninive „mare înaintea lui Dumnezeu s-o strabati în trei zile de umblet”? Ce s-a ales de oamenii ei care s-au îmbracat în sac si s-au pocnit si nu i-a mai ajuns mânia de sus?  Am uitat absolut totul. Apelati la arheologie. Am fost întrebat daca burta chitului simbolizeaza calatoria în cosmos sau singuratatea intrauterina. În ce masura Iona e primul om ori ultimul om? Daca dau o acceptie freudista, mistica, politica ori cabalistica experientei acestui personaj? ᗠi mai ales ce semnificatie are gestul final si daca nu e prea multa amaraciune si daca nu mi-e mila de umanitate? Nu pot sa va raspund nimic. Au trecut trei ani de când am scris tragedia. Totul mi se încurca în memorie. Stiu numai ca am vrut sa scriu ceva despre un om singur, nemaipomenit de singur. Cred ca lucrul cel mai îngrozitor din piesa e când Iona îti pierde ecoul. Iona era singur, dar ecoul lui era întreg. Striga: Iona si ecoul raspundea: Iona. Apoi nu a ramas decât cu o jumatate de ecou. Striga: Iona si nu se mai auzea decât Io, Io în vreo limba veche înseamna: eu.



>>> Accesati linkul de mai jos, pentru a citi cartea <<<

https://app.box.com/s/kgdnoh6g0za23x34uxnn

0 comentarii:

Trimiteţi un comentariu

Spuneti-va parerea !!

TOATE materialele de pe Cărți Online Gratuite sunt materiale GRATUITE adunate/stranse de pe internet. În nici un caz hostate sau încărcate de către membrii acestui blog.
Echipa CARTI ONLINE GRATUITE nu va fi trasă la răspundere pentru aceste materiale.
ÎN CAZUL ÎN CARE EXISTA DOCUMETE CARE ÎNCALCĂ DREPTURILE DE AUTOR VA RUGAM SA NE ANUNŢATIPRINTR-UN E-MAIL COMPLETIND FORMULARUL DE PE ACEASTA PAGINA SAU FOLOSIND E-mail-ulSEBIANDREI28@YAHOO.COM SAU PE FACEBOOK ! IAR ACESTE CARTI VOR FI STERSE DEFINITIV DE PE BLOG.